pi膮tek, 7 czerwca 2019

B臋d膮 nowe przepisy dot. urz膮dze艅 transportu osobistego



Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Rafa艂 Weber zaprezentowali propozycj臋 zmian w prawie, kt贸re unormuj膮 status urz膮dze艅 transportu osobistego (uto), w tym hulajn贸g elektrycznych.

- Zale偶y nam na tym, aby poziom bezpiecze艅stwa na polskich drogach i chodnikach by艂 jak najwy偶szy. Dzisiaj stan prawny hulajn贸g elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagro偶enie dla pieszych. Musimy podj膮膰 to wyzwanie. Dzisiaj, zgodnie z obietnic膮, prezentujemy nasze propozycje – powiedzia艂 minister Andrzej Adamczyk.

- Nowe technologie stawiaj膮 nowe wyzwania. Chcemy, aby prawo nad膮偶a艂o za zmieniaj膮cym si臋 艣wiatem. Dlatego nowe przepisy okre艣laj膮 ramy, w ramach kt贸rych mog膮 funkcjonowa膰 nie tylko hulajnogi elektryczne, ale i wszystkie urz膮dzenia transportu osobistego, kt贸re ju偶 si臋 pojawi艂y i kt贸re w przysz艂o艣ci mog膮 si臋 pojawi膰 – powiedzia艂 wiceminister Rafa艂 Weber.

Wed艂ug propozycji Ministerstwa Infrastruktury, zostanie wprowadzona definicja urz膮dzenia transportu osobistego. Zostanie ono zdefiniowane jako „urz膮dzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania si臋 wy艂膮cznie przez kieruj膮cego znajduj膮cego si臋 na tym urz膮dzeniu, o szeroko艣ci nieprzekraczaj膮cej w ruchu 0,9 m, d艂ugo艣ci nieprzekraczaj膮cej 1,25 m, masie w艂asnej nieprzekraczaj膮cej 20 kg, wyposa偶one w nap臋d elektryczny, kt贸rego konstrukcja ogranicza pr臋dko艣膰 jazdy do 25 km/h”. Co wi臋cej, do definicji roweru zostanie dodane zdanie „okre艣lenie to obejmuje r贸wnie偶 urz膮dzenie transportu osobistego”. Dzi臋ki temu wszystkie te prawa i obowi膮zki, kt贸re dzisiaj obowi膮zuj膮 rowerzyst贸w, b臋d膮 mog艂y obj膮膰 tak偶e u偶ytkownik贸w urz膮dze艅 transportu osobistego.

Co do zasady, infrastruktur膮 drogow膮, przeznaczon膮 dla kieruj膮cym uto, b臋d膮:
  • drogi dla rower贸w,
  • przejazdy dla rowerzyst贸w,
  • pasy ruchu dla rower贸w,
  • jezdnie dr贸g, na kt贸rych dopuszczalna pr臋dko艣膰 jest nie wi臋ksza ni偶 30 km/h.
W przypadku braku takich element贸w infrastruktury, u偶ytkownik uto b臋dzie m贸g艂 korzysta膰 z chodnika lub drogi dla pieszych. W tej sytuacji b臋dzie on zobowi膮zany jecha膰 powoli i zachowywa膰 szczeg贸ln膮 ostro偶no艣膰. Na chodniku pieszy b臋dzie mia艂 te偶 pierwsze艅stwo.

Zabronione b臋dzie pozostawianie uto na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu, zw艂aszcza je艣li zagra偶a艂oby to bezpiecze艅stwu innych uczestnik贸w ruchu.
Projekt zak艂ada tak偶e zakaz ci膮gni臋cia innego pojazdu przez uto, u偶ywania na drodze publicznej urz膮dzenia wyposa偶onego w nap臋d elektryczny innego ni偶 uto, korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych poza przypadkami okre艣lonymi ww. wyj膮tkami oraz kierowania urz膮dzeniem transportu osobistego osobie w wieku do lat 10.

Uprawnione do korzystania z urz膮dze艅 transportu osobistego b臋d膮 osoby, kt贸re uko艅czy艂y 10 lat. W przypadku dzieci i m艂odzie偶y w wieku od 10 do 18 lat do korzystania z uto b臋dzie potrzebne posiadanie karty rowerowej.

Zgodnie z projektem, nowe przepisy wesz艂yby w 偶ycie 14 dni po ich og艂oszeniu. Dotychczasowi w艂a艣ciciele uto mieliby natomiast 6 miesi臋cy na dostosowanie swoich urz膮dze艅 do warunk贸w technicznych, jakim musz膮 one podlega膰 zgodnie z zapisami nowej ustawy.

- Jeste艣my otwarci na g艂osy r贸偶nych 艣rodowisk. Chcemy, aby ten projekt wszed艂 w 偶ycie jak najszybciej, ale te偶 nie uchylamy si臋 od dyskusji na jego temat. Jestem przekonany, 偶e dyskusja na ten temat b臋dzie bardzo ciekawa. Dzi臋kuj臋 za wszystkie dotychczasowe g艂osy – ekspert贸w, stowarzysze艅, samorz膮dowc贸w – jakie wp艂yn臋艂y w tej sprawie do Ministerstwa – powiedzia艂 minister A. Adamczyk.



藕r贸d艂o: Ministerstwo Infrastruktury

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz